Algemeen marktonderzoek

Algemeen marktonderzoek

Het goed uitvoeren van een gedegen algemeen marktonderzoek is van grote betekenis voor bedrijven. De marketinginformatie die voortvloeit uit een marktonderzoek kan gebruikt worden om inhoudelijk richting te geven aan een innovatief ondernemingsbeleid. Over het algemeen worden door ondernemingen de volgende functies toegekend aan marktonderzoek:

  • De informatiefunctie; de verantwoordelijke manager moet op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen in de markt die relevant voor hem zijn.
  • De creatieve functie; het ontwikkelen van nieuwe ideeën, door middel van analyse en toepassing van specifieke technieken.
  • De bewakingsfunctie; controleren of de beoogde doelstellingen van de onderneming in de markt worden behaald.

Er zijn verschillende vormen en soorten van een marktonderzoek. In principe wordt er onderscheid gemaakt tussen drie verschillende soorten onderzoek. De soorten onderzoek die achtereenvolgens worden toegelicht, zijn:

  1. Verkennend of exploratief
  2. Beschrijvend of desciptief
  3. Verklarend

1) Verkennend of exploratief:

Bij dit soort onderzoek doet een onderzoeker vaak aan terreinverkenning. Daarbij kijkt hij/zij bijvoorbeeld naar: welke factoren spelen een belangrijke rol, hoe liggen de relaties en wat zijn achterliggende motivaties van mensen. Om dit soort informatie te verzamelen worden diverse bronnen geraadpleegd. Dit kan middels desk research (informatie uit bestaande bronnen), maar ook via een andere veelgebruikte methode: het verrichten van een kleinschalig en veelal kwalitatief onderzoek.

2) Beschrijvend of descriptief

Bij dit soort onderzoek brengt een onderzoeker het terrein in kaart. Voorbeelden van onderwerpen die vaak behandeld worden, zijn: schatten en bepalen van de omvang van de markt, het marktaandeel, enzovoort. De vorm onderzoek waarvan gebruik wordt gemaakt bij beschrijvend of descriptief onderzoek, is kwantitatief onderzoek. Bij deze vorm van onderzoek worden er conclusies getrokken en adviezen gegeven over het totale onderzoekveld aan de hand van een steekproefonderzoek.

3) Verklarend

Bij een verklarend onderzoek worden de oorzakelijke relaties in de markt geanalyseerd. Er wordt voornamelijk gekeken naar de factoren die de markt zouden kunnen beïnvloeden. Daarbij worden verklaringen gezocht voor bewegingen en ontwikkelingen in de markt. De onderzoeksvorm die vaak wordt ingezet is het experiment. De steekproef is meestal relatief klein van omvang.

Creavents helpt u met het opstellen en uitvoeren van een gedegen marktonderzoek. Vraag nu een innovatievoucher aan en tracht ook binnen uw bedrijf innovatie door te voeren op basis van resultaten die voort komen uit een marktonderzoek!

algemeen marktonderzoek

 

Terug naar de informatie innovatievouchers

 
twitter_logo2

logolinkedin
© 2009 Creavents | Evenementen, Crewcatering en Marketing | Disclaimer | Privacy | Cross Internetmarketing | Sitemap