Algemeen marktonderzoek |
Algemeen marktonderzoekHet goed uitvoeren van een gedegen algemeen marktonderzoek is van grote betekenis voor bedrijven. De marketinginformatie die voortvloeit uit een marktonderzoek kan gebruikt worden om inhoudelijk richting te geven aan een innovatief ondernemingsbeleid. Over het algemeen worden door ondernemingen de volgende functies toegekend aan marktonderzoek:
Er zijn verschillende vormen en soorten van een marktonderzoek. In principe wordt er onderscheid gemaakt tussen drie verschillende soorten onderzoek. De soorten onderzoek die achtereenvolgens worden toegelicht, zijn:
1) Verkennend of exploratief: Bij dit soort onderzoek doet een onderzoeker vaak aan terreinverkenning. Daarbij kijkt hij/zij bijvoorbeeld naar: welke factoren spelen een belangrijke rol, hoe liggen de relaties en wat zijn achterliggende motivaties van mensen. Om dit soort informatie te verzamelen worden diverse bronnen geraadpleegd. Dit kan middels desk research (informatie uit bestaande bronnen), maar ook via een andere veelgebruikte methode: het verrichten van een kleinschalig en veelal kwalitatief onderzoek. 2) Beschrijvend of descriptief Bij dit soort onderzoek brengt een onderzoeker het terrein in kaart. Voorbeelden van onderwerpen die vaak behandeld worden, zijn: schatten en bepalen van de omvang van de markt, het marktaandeel, enzovoort. De vorm onderzoek waarvan gebruik wordt gemaakt bij beschrijvend of descriptief onderzoek, is kwantitatief onderzoek. Bij deze vorm van onderzoek worden er conclusies getrokken en adviezen gegeven over het totale onderzoekveld aan de hand van een steekproefonderzoek.
|