Koopjagers verschuiven naar het Internet
Koopjesjagers verschuiven naar het Internet

Koopjesjagers zijn het trekken en duwen voor een kledingrek beu: de meute verplaatst zich naar de online outlet. Op steeds meer websites kun je terecht voor luxe goederen tegen bodemprijzen. En retailers proberen met nieuwe businessmodellen het gevoel van de uitverkoop online na te bootsen.

Zo worden items maar beperkte tijd aangeboden, en moeten consumenten direct reageren om beet te hebben. Maar het gevaarlijke -de jaarlijkse stampede richting schappen- is er wel vanaf. Om van een korting te kunnen profiteren, moet je je op de meeste van deze koopjessites eerst inschrijven. Sommige sites schermen met een ‘members-only exclusiviteit’, maar iedereen kan zich natuurlijk inschrijven. Het members-only concept dient er vooral voor dat de koopjes niet in de zoeksresultaten van Google komen te staan. Vervolgens krijg je bericht zodra er een aanbieding is.

De sites zijn een grote hit in de VS, maar ook in Nederland heb je initiatieven als de 42hours-club en Brandfield. Op de sites worden met name exclusieve items aangeboden, denk aan merkkleding, juwelen, koffers, keukenapparatuur en parfum.

Het businessmodel is simpel en lijkt op dat van de outlet: de websites kopen restanten op van merken en hangen er een grote korting aan. Koopjesjagers moeten haast maken, want aanbiedingen duren maar even en er is veel vraag naar.

De websites proberen op deze manier de sfeer van een uitverkoop online na te bootsen. Zo moeten shoppers op de site van Gilt binnen 10 minuten afrekenen, anders vervalt het item.

Ook de grotere retailers ontdekken het koopjesconcept: zo biedt Saks 24-uur sales aan voor een aantal exclusieve merken. Andere retailers gebruiken het concept speciaal voor de feestdagen. Zo had de Amerikaanse retailer Ashford op Cyber Monday, dat is de maandag na Thanksgiving, iedere 2 uur een ander horloge in de aanbieding.

Deze aanpak lokt koopjesjagers, en belangrijker, houdt koopjesjagers weg uit de stenen winkels. Daar kunnen retailers dus hogere marges halen.

Het concept past goed in tijden van recessie. Mensen willen immers geen schuldgevoel over houden aan shoppen, en zeker niet opvallen op straat met een tas van Bloomingdales. Dus zijn ze dol op dit soort online koopjes.

Ook de mode-industrie heeft profijt van de online outletshops. Merken hebben vanwege de recessie veel voorraad over en zien de websites als een handige manier om zonder gezichtsverlies van hun kleding af te komen. Keer terug naar nieuws
 
twitter_logo2

logolinkedin
© 2009 Creavents | Evenementen, Crewcatering en Marketing | Disclaimer | Privacy | Cross Internetmarketing | Sitemap