Sociale Innovatie
Sociale innovatie is vernieuwing, gericht op het personeel en mogelijke toeleveranciers en afnemers. Sociale innovatie kan in een notendop worden uitgelegd in een 3tal stapen:
- Innovatie rondom de werknemers

Sociale innovatie geeft werknemers de ruimte en de middelen om integraal naar hun organisatie te kijken en innovatie door te voeren in werkvormen en organisatievormen van medewerkers, groepen, teams, afdelingen en de organisatie als schakel in de waardeketen.
- Managementcultuur verandering
Sociale innovatie leidt altijd tot het doorbreken van sociale mythes en paradigma’s rondom werk, taken, verantwoordelijkheden en rollen.Sturing, controle en top-down reorganisaties worden vervangen door eigen verantwoordelijkheid en een dynamische voortdurende organisatie ontwikkeling, waardoor de intrinsieke betrokkenheid van de werknemers een positieve vertaling krijgt in het bedrijfsresultaat. Een bijkomend effect is dat al te rigide performance management procedures en systemen opgeschoond worden.
- Kennisontwikkeling en -integratie
Succesvol innoveren wordt voor 25% door technologische innovatie bepaald en voor 75% door innovatieve toepassing van kennis van mensen. Het voortdurend ontwikkelen van kennis en toepassen van kennis in de organisatie staat centraal. Kennisontwikkeling maakt duurzame inzetbaarheid van werknemers mogelijk en kennisintegratie zorgt dat kennis en ervaring vertaald wordt naar vernieuwing op de werkvloer.
Bovenstaand onderzoek naar de mogelijkheden van Sociale innovatie zijn subsidiabel middels een innovatievoucher. Bekijkt u hier de overige mogelijkheden van de innovatievoucher |