Steeds meer jongeren op socialie netwerken |
Steeds meer mensen maken gebruik van sociale netwerken. De stijging is merkbaar in alle leeftijdsgroepen, maar vooral bij jongeren. Zo zegt het Amerikaanse onderzoeksinsituut Pew Internet & American Life Project. Volgens Pew gebruikte 73 procent van de tieners online een sociaal netwerk in 2009. Van de volwassenen die online zijn, maakte 47 procent gebruik van een sociaal netwerk. Het 30e levensjaar is een belangrijk kenterpunt: in de leeftijdsgroep 18-29 ligt het percentage op 72 procent, vanaf 30 jaar wordt het 40 procent. Facebook is het populairste netwerk bij alle leeftijdsgroepen in de VS, speciaal bij oudere volwassenen. 73 procent van de 18-plussers heeft hier een profiel (71 procent van de groep 18-29 en 75 procent van de groep 30+). 48 procent heeft een MySpace account, met 66 procent in de groep 18-29 en slechts 36 procent in de groep 30+. Bij Linkedin is het andersom: hier heeft 7 procent van de groep 18-29 een account, tegenover 19 procent van de groep 30+. Ook Twitteren wordt tegenwoordig gevonden door jongeren in de VS. 37 procent van de online volwassenen tussen de 18 en 24 gebruikt Twitter, en daarna gaat het naar beneden: 27 procent van de groep 25-29, 22 procent van de groep 30-49, 9 procent van de groep 50-64 en 4 procent van de groep 65+. Gemiddeld ligt het percentage op 19 procent. Bloggen is weer het domein van de oudere internetter en is minder populair bij de jongere generatie. Slechts 15 procent van de groep 18-20 blogt (een val van 9 procent ten opzichte van 2007). 11 procent van de groep 30+ blogt en dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van 2007. 74% van de Amerikaanse volwassenen maakt gebruik van Internet. Zowel in de groep 12-17 als in groep 18-29 ligt het gebruik van Internet op 93 procent. In de groep 65+ is nog steeds 38 procent online. Overige bevindingen:
Bron: Marketingcharts |