Strategische marketing

Strategische marketing

Strategische marketing richt zich op de toekomst. De belangrijkste doelstellingen van strategische marketing zijn het creëren van continuïteit, groei en het voortbestaan van de onderneming.

In een strategisch marketingconcept moet een onderneming afnemers gericht zijn, huidige klanten moeten behouden worden en er moeten zoveel mogelijk nieuwe klanten worden binnengehaald. Ook het realiseren van verdedigbare concurrentievoordelen van producten en diensten, bijvoorbeeld een lagere prijs hanteren of juist een betere service leveren. Deze concurrentievoordelen moeten gebaseerd zijn langetermijnbelangen van afnemers en initiatieven moeten ondernomen worden om het concurrentievoordeel te kunnen behouden.

De concurrentievoordelen moeten gebaseerd kunnen worden op goede relaties met verschillende belangengroepen binnen en buiten de organisatie. Denk hierbij aan kapitaalverschaffers, afnemers, leveranciers, concurrenten en de publieke opinie. Door bijvoorbeeld producten goedkoper in te kopen bij leveranciers kunnen deze ook goedkoper verkocht worden. Terwijl vriendelijker personeel ook weer tot een betere klantbinding kan leiden.

Daarnaast is het natuurlijk ook van groot belang dat een onderneming winst maakt, zonder winst te maken is zeer moeilijk om op de lange termijn te kunnen overleven.

Ansoff Matrix

Voor het bepalen van een marketingstrategie kan de Ansoff Matrix gebruikt worden. In deze matrix wordt onderscheid gemaakt tussen reeds bestaande producten en nieuwe producten, en bestaande markten en nieuwe markten.

Voordat deze matrix gebruikt kan worden moet er onderzocht worden of uw product reeds bestaat en welke mogelijke markten er zijn om het product op uit te zetten. Ook moet er onderzocht worden of er nieuwe markten voor uw product gecreëerd kunnen worden. Bij nieuwe producten is het ook van belang om te onderzoeken of u kunt inspelen op een bestaande markt.

Volgens het model van Ansoff zijn er een viertal groeistrategieën mogelijk voor het verhogen van de omzet, namelijk:

  • Marktpenetratie
  • Marktontwikkeling
  • Productontwikkeling
  • Diversificatie

Marktpenetratie

Met een marktpenetratiestrategie wordt er met de verkoop van bestaande producten ingespeeld op bestaande markten op behoefte van de afnemers. Er wordt geprobeerd op deze markten dieper door te dringen. Bijvoorbeeld door volumekortingen te geven of de aankoopfrequentie op te voeren. Dit wordt ook wel marktverdieping genoemd. Een andere methode van marktverbreding is om je te richten op nieuwe afnemers, die het product nog niet gebruiken of dat van de concurrent. Om het marktaandeel te verhogen via een marktpenetratiestrategie moet in de meeste gevallen het beleid omtrent promotie, distributie en prijs aanpassen.

Marktontwikkeling

Bij een marktontwikkelingstrategie wordt er geprobeerd nieuwe markten te vinden of nieuwe toepassingen voor bestaande producten. Een marktontwikkelingstrategie is in de meeste gevallen mogelijk zonder veranderingen in het productaanbod. Er wordt geprobeerd met het huidige assortiment nieuwe marktsegmenten te bereiken, denk hierbij aan demografische groepen, geografische groepen of institutuele markten. Voor de beste resultaten zijn in de meeste gevallen meer verkooppunten en verkopers nodig. Om nieuwe toepassingen aan de man te brengen moet een effectieve promotiecampagne worden opgezet.

Productontwikkeling

Bij het uitbrengen van een nieuw of sterk verbeterd product spreken we van een productontwikkelingsstrategie. Door het verhogen van kwaliteit worden reeds bewerkte markten naar je toegetrokken. Voorbeelden van productontwikkeling zijn het ontwerpen van een modernere verpakking, een nieuwe smaak ontwikkelen of zelfs het wijzigen van de merknaam. Ook kan er door een simpelere of goedkopere uitvoering uit te brengen de massamarkt bediend worden.

Diversificatie

Bij een diversificatiestrategie spreken we over het verkopen van nieuwe producten op nieuwe markten of het inspelen op nieuwe consumenten behoeften. Om de nodige kennis en ervaring te verwerven en het bestaande assortiment snel uit te breiden kan er voor gekozen worden om te fuseren of een bestaand bedrijf over te nemen. Daarmee wordt het aantal concurrenten verminderd en het marktaandeel vergroot. Andere redenen voor een diversificatiestrategie zijn bijvoorbeeld om bij een aantrekkelijke groeimarkt voet aan de grond te krijgen, risicospreiding en de effecten van seizoen en cyclische patronen te verminderen.

strategische marketing

Om een strategisch marketingonderzoek te laten uitvoeren kunt u een innovatievoucher aanvragen, waarmee Creavents u verder kan helpen! Voor meer informatie omtrent de innovatievoucher, zie hier

 
twitter_logo2

logolinkedin
© 2009 Creavents | Evenementen, Crewcatering en Marketing | Disclaimer | Privacy | Cross Internetmarketing | Sitemap